DERSLER
LEE801 - Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Araştırma Yayın Etiği
Dersin amacı, öğrencilerin toplumsal konuları, sosyal bilim paradigmaları çerçevesinde yer alan sosyoloji kuramları ve araştırma teknikleri incelemesi, makale ve tez formatında bir araştırma raporu hazırlamasıdır. Dersin başlıkları arasında bilim ve araştırma, araştırmanın boyutları, kuram ve araştırma, metodolojinin anlamları, literatür taraması ve etik kaygılar, anket, tepkisiz araştırma ve içerik analizi, nitel araştırma, (nitel ve nicel) araştırma tasarımları, ölçüm, örneklem, veri toplama, analiz, deney ve araştırma raporu yazılması yer almaktadır.
SOS897 - Seminer
Dersin amacı, öğrenciyi bir sosyolojik sorun üzerine araştırma yapmaya hazırlamaktır. Bu derste öğrenci, özel ilgisi ve uzmanlaşmak istediği alanla ilgili belirlediği bir konuyu sosyolojik açıdan inceler ve sunum yapar.
SOS805 - Çağdaş Batı Sosyolojisi
Çağdaş Batı sosyolojisinde ön planda olan Frankfurt Okulu, post-endüstriyel toplum tartışmaları, postmodern sosyoloji ve post-yapısalcılığı anahtar sosyal teorisyenleri çerçevesinde ayrıntılı olarak tahlil ettikten sonra çağdaş Batı sosyolojisinin yaşadığı krizlere ve “sosyolojinin sonu” tartışmalarına odaklanmak.
SOS806 - Türkiye'de Popüler Kültür
Dersin amacı öğrencilerin, popüler kültür kavramının geçirdiği dönüşümlerin yanı sıra popüler kültüre yönelik çeşitli yaklaşımları öğrenmelerini ve Türkiye’de popüler kültürün çeşitli alanlarla kurmuş olduğu ilişkinin boyutlarını kavrayabilmeleridir. Ders kapsamında öğrenciler sosyolojide akademik bilgi üretme potansiyeli kazanırlar, Türkiye’de popüler kültürün medya alanında nasıl temsil edilmekte olduğunu öğrenirler. Alana ilişkin verileri toplayabilme, analiz edebilme ve yorumlama yeteneğini kazanırlar ve popüler kültür ile bağlantılı diğer alanlar hakkında da bilgi sahibi olurlar.
SOS808 – Küresel Sosyoloji
Küresel sosyolojinin neliğini, konusunu, mantığını, köklerini, anahtar sözcüklerini, temel problemlerini ve ustalarını ayrıntılı olarak analiz etmektir.
SOS811 - Toplum-Çevre Etkileşimi
Dersin amacı Yeni Ekolojik Paradigma çerçevesinde toplum ile çevre arasındaki etkileşimi incelemektir. Dersin konuları arasında Marx, Weber ve Durkheim’da çevre, Sosyo-ekonomik Metabolizma, İnsan Ekolojisi, ÇÖNT Modeli, Çevrenin Rekabet Eden İşlevleri, Ekolojik Modernleşme, Dünya Devleti, Aktör-İlişkiler Ağı Kuramı, Yeniden İnşacılık, Kapitalizmin İkinci Çelişkisi, Dünya Sistemi, Çevresel Adalet, Toplumsal Ekoloji, Ekofeminizm, Derin Ekoloji, Koşu Bandı Üretimi, Risk Toplumu ve Çevre İletişimi başlıkları öne çıkmaktadır. Ders kapsamında güncel bir konuya dair, kuramsal çerçevede veriye dayanan bir araştırma yapılacak ve makale formatında bir ödev hazırlanacaktır.
SOS814 - Sağlık Sosyolojisinde Güncel Tartışmalar
Bu dersin amacı, bir sosyal kurum olarak sağlık kurumunu, sağlık hastalık kavramlarını, tarihsel süreci, işleyişi, değişme dinamiklerini tartışmaya açmaktır. Bu derste Dünya’da ve Türkiye’de sağlık kurumunun gelişimi, sağlık sosyolojinde temel kavramlar ve güncel tartışmalar, sağlığı etkileyen faktörler, temel sağlık kuramları ele alınacak ve güncel toplumda değişen toplum ve sağlık ilişkisi temelinde tamamlayıcı ve alternatif tıbbın gelişimi üzerinde durulacaktır. Ders, sağlık sosyolojisi alanında uygulamaya dönük bir şekilde sürdürülecektir.
SOS816 - Hermeneutik Üzerine Tartışmalar
Hermeneutik, insana dair olan ve insanı ele alan her disiplinde karşımıza çıkar. Bu çerçevede hermeneutik, sosyolojide de önemli bir yer kaplamaktadır. Sosyolojide, özellikle “yöntem olarak hermeneutik” düşüncesi, sosyolojinin doğuşundan bugüne farklı isimlerin çalışmalarında varlığını sürdürmeyi başarmıştır. Günümüzde, sosyal bilimlerde hermeneutik bir yönelimin farklı yorum ve açılımlarla önemsendiği de aşikâr bir gerçektir. Özellikle sosyoloji dünyasında, hermeneutik üzerine yoğunlaşan düşünürlerin ve sosyoloji ile hermeneutik arasında belli bağlar oluşturan fraksiyonların çokluğu dikkat çekicidir. Bu anlamda hermeneutik, sosyolojide sadece “bir yöntem olarak” metodoloji tartışmalarında ele alınmak dışında “pratik”, “eylem”, “değişme”, “ilerleme”, “toplum”, “grup”, “dayanışma” ve “uzlaşı” gibi sosyolojinin merkezi odak noktaları üzerinde de belirleyici tartışmalar yaratmıştır. Dersin temel hedefi de, bu geniş sosyolojik düşünce muhtevası içinde cereyan eden hermeneutik eksenli tartışmalara yer vermek ve sosyoloji öğrencisinin, genelde sosyal teorinin temel problemlerine özelde de sosyolojik teorinin çıkmazlarına ilişkin kapsamlı bir kavrayış elde etmesini sağlamaktır.
SOS899– Tez Çalışması
Dersin amacı, öğrencinin Yüksek Lisans tezini bilimsel araştırmanın mantığı ve ilkeleri çerçevesinde ve tez danışmanın rehberliğinde hazırlamasını sağlamaktır. Dersin içeriğinde tez konusunun belirlenmesi, tez konusuyla bağlantılı literatür taramasının yapılması ve araştırmanın tüm boyutlarının planlanması yer almaktadır.
SOS898 – Uzmanlık Alan Dersi
Dersin amacı, tez aşamasında olan öğrenciye, danışmanı olan öğretim üyesinin çalıştığı bilimsel alandaki bilgilerinin ve tecrübelerinin aktarılması, öğrencilere bilimsel etiğin öneminden söz edilmesini, tez konusuyla ilgili literatürü takip etme, değerlendirebilme ve tartışabilme yeteneğinin kazandırılmasıdır.